Teach Like a Champion

 “Teach Like a Champion” op De Driemaster

Als school is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen op het gebied van onderwijs. Je bepaalt continue wat goed gaat en wat nog beter kan. Met die gedachte zijn we op De Driemaster in het schooljaar 2015-2016 begonnen met het toepassen van de lesmethode ‘Teach Like a Champion’ (TLAC). Deze methode is erop gericht om ieder kind in de klas meer bij de les te betrekken, zodat ze meer plezier krijgen in het leren. Het toepassen van de technieken zou uiteindelijk moeten leiden tot betere resultaten onder de leerlingen.

teach-1Naar aanleiding van studiemiddagen over het onderwerp heeft De Driemaster het boek van Doug Lemov, de schrijver van ‘Teach Like a Champion’ aangeschaft. Nog wel in de oriënterende fase, pasten sommige leerkrachten de verschillende technieken hieruit toe in de klas. De technieken zijn gebaseerd op jarenlange observatie. Leraren die goede resultaten boeken, maken gebruik van deze technieken. Het is niets nieuws, maar het zijn technieken die je heel snel kunt toepassen. Je leest het en je kunt het direct uitvoeren.” De TLAC-methode zorgt er met praktische tips voor dat leerlingen en leerkrachten zich bewust worden van hun gedrag.

Efficiënt en effectief In de loop van het schooljaar zijn er vijf bijeenkomsten van ‘Teach Like a Champion’ geweest, onder leiding van ‘Teach Like a Champion’ coaches Daphne van Leeuwen en Marielle Montizaan. Alle leerkrachten gebruiken sinds schooljaar 2016-2017 de TLAC-technieken.

“Dat kan sneller!” Er zijn veel technieken die gericht zijn op het winnen van tijd. Het kost vaak veel tijd om van les te wisselen. De leerlingen moeten immers andere boeken erbij pakken, hun schrift en dan het liefst nog een beetje rustig ook. Tot nog toe verliepen de leswisselingen niet effectief.

Meester Jordi en juf Marielle geven les aan groep acht van De Driemaster. Om deze wisselingen sneller te laten verlopen hebben de leerkrachten van groep 8 een ‘wedstrijdelement’ toegevoegd. Met een stopwatch laten ze de kinderen zien hoe lang ze erover doen om hun spulletjes te pakken en weer op hun plek te zitten. Ze vertellen de leerlingen welke boeken ze nodig hebben en binnen ‘no time’ schieten ze van hun stoel. “Schiet op! Je hebt je schrift nog niet!” roept de één tegen de ander. De leerlingen maken er een wedstrijdje van en moedigen elkaar aan om zo snel mogelijk klaar te zijn. Binnen één minuut zitten ze weer netjes en vooral trots op hun stoel. Na afloop geven de leerkrachten de leerlingen een groot compliment en ze bespreken klassikaal wat er de volgende keer nog weer beter kan.

teach-2‘Weet niet’ geldt niet Naast technieken om de lessen efficiënt te laten verlopen, biedt de TLAC-methode ook technieken die erop gericht zijn om de leerlingen meer te betrekken bij de les. Zo wordt in de klassen niet alleen de beurt gegeven aan kinderen die hun vinger opsteken. Zo houd je kinderen heel erg bij de les, eigenlijk hoef je niet eens je vinger op te steken, want de leerkracht kiest willekeurig iemand, dus alle kinderen moeten het antwoord weten. Dit betekent natuurlijk niet dat het erg is als je het niet weet. Als een kind het niet weet, dan zeg je: ‘Oké, ik ga het aan een andere leerling vragen. Ik kom zo bij jou terug.” Het doel hiervan is dat een kind, dat even een antwoord niet weet, wel bij de les blijft en erop voorbereid is straks de vraag weer te moeten beantwoorden. Iemand anders geeft het juiste antwoord en het kind dat als eerste de beurt kreeg, herhaalt het antwoord. Zo zit het kind niet in de relaxstand. Als je altijd de beurt geeft aan de kinderen die hun vinger opsteken, schieten kinderen die het lastig vinden daar heel snel bij in.

teach-3Bewust gedrag Het is een goede zaak dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden van Teach Like a Champion. Desalniettemin verandert het onderwijs hierdoor niet, het blijven puur technieken om dingen sneller en beter te laten verlopen en het zorgt voor bewustwording onder zowel de leerlingen als de leerkrachten. Je bent in beweging om je onderwijs beter te maken, daar draait het om. De kracht zit in het net anders aanpakken van kleine dingen om lessen efficiënter en effectiever te maken.

Op De Driemaster blijven we de komende tijd de technieken toepassen en de resultaten hiervan bespreken binnen het team. Teach Like a Champion past bij elk onderwijsbeleid, maar bovenal houdt het leerkrachten scherp en dat is belangrijk.

©2019 De Driemaster